heyen ploeg dick hoed frits klijn vald

Bandleden

Peter Heyen, cornet en zang

heyen Peter, acht jaar, blond, een grote viool onder zijn kin. Zes jaar lang volgt hij vioolles tot rond zijn veertiende de fascinatie voor ‘classic jazz’ ontstaat. Hij kiest voor swing! Dat lukt beter op een trompet en vanaf dat moment combineert hij trompetles met intensief oefenen in school- en buurtbandjes.
Hij wordt begin jaren zeventig gevraagd als trompettist in Opa Jan’s Jazzband en later ook bij de Steamboat Stompers. Vanaf midden jaren tachtig speelt hij de lead in de Countryside Jazzband en vanaf de eeuwwisseling in de Midlife Revival Jazzband. Deze laatste band specialiseert zich in het idioom van de Revival New Orleans jazz en wordt bijzonder succesvol. Ze treden op in vrijwel alle Nederlandse jazzclubs maar ook in België, Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië en zelfs in New Orleans in de USA!  De ‘Midlife’ is gestopt met optreden na het overlijden van de oprichter Arie van Mensvoort.
Sinds 2011 speelt Peter met grote inzet en veel plezier in de Radiotown Jazzband.
Peters muzikale motto is “It don’t mean a thing if it ain’t got that swing”.
Tot op de dag van vandaag, niet meer blond maar grijs, houdt hij zich daaraan!

Henk van der Ploeg, trombone en zang

henkNa de bekende muzikale jeugdavonturen  op de blokfluit maakt Henk op zijn vijftiende kennis met  de trombone via de plaatselijke harmonie.  Hij krijgt in deze periode drie jaar intensief klassiek les.
In diezelfde tijd komt Henk in aanraking met de jazzrock van groepen als Chicago en Blood Sweat & Tears. Op z’n gehoor speelt hij met de LP’s mee, ook een prima leerschool!  
Eind jaren zeventig moet Henk in militaire dienst, zo ging dat nog in die tijd. Gelukkig lukt het hem het geweer in te ruilen voor een trombone. Hij wordt trombonist in het Trompettercorps van de Cavalerie!
Na de militaire dienst is Henk werkzaam in het onderwijs. Hij combineert dit altijd met musiceren in diverse orkesten: bigband, klassiek, jazz, klezmer.  Een  mooie anekdote is het optreden van de Stablemates  in de foyer van het Northsea Jazzfestival. Tijdens hun optreden ontstaat een brandje elders in het gebouw en wordt het festival op last van de brandweer ontruimd. De Stablemates voorkomen paniek omdat ze gewoon doorspelen tijdens de ontruiming! Ze staan dicht bij de uitgang, dat wel ……
Op dit moment is Henk actief in het Goois Swing Kwartet en sinds 2016 ook in de Radiotown Jazzband.
‘Als je samen muziek maakt ben je aan het communiceren!’  Henk ervaart deze bijzondere vorm van communicatie als heel inspirerend.

Dick van der Maat, klarinet, saxen, zang

dickDick maakt sinds begin 2018 deel uit van de Radiotown Jazzband. Met veel plezier speelt hij in deze Gooise formatie!
Zijn muzikale ontwikkeling komt in het midden van de jaren vijftig goed op gang wanneer hij naar school gaat op het Koninklijk Blindeninstituut in Bussum. Niet alleen krijgt hij daar individueel pianoles maar ook groepslessen klassieke muziek en Balkan volksmuziek. Muziekdocent Marinus Kempe inspireert Dick en legt een stevig muzikaal fundament.
De ‘Classic Jazz’ komt hoorbaar in Dicks leven als hij een jaar of twaalf is: oudere medeleerlingen draaien deze muziek luid en duidelijk op hun geluidsinstallatie.  Hij raakt onder de indruk van de Dutch Swing College Band, met name de klarinettisten Jan Morks en Dim Kesber worden later zijn grote voorbeeld.
Op zijn vijftiende krijgt Dick een klarinet in bruikleen. Tot zijn eigen verbazing krijgt hij daar na een paar weken muzikale tonen uit, gelukkig is dat altijd zo gebleven!
Een paar jaar later begint Dick te spelen in de Steamboat Stompers gevolgd door Opa Jan’s Jazzband. Inmiddels voorzien van een sopraan-, alt- en tenorsax speelt hij door het hele land in jazzclubs, -festivals en op tal van bruiloften en feesten. Dick wordt ook actief in diverse combo’s en kwartetten. Tevens is hij een graag geziene gast bij jamsessies.
Eind jaren tachtig richt hij zijn eigen band op: Dicks Dixie Six. Een succesvolle formatie waarmee hij ook optreedt in het buitenland.
Naast de oudestijl jazz speelt Dick ook modernere mainstream jazz. Ook zijn belangstelling voor de volksmuziek van waar ook ter wereld is gebleven.
Het maken van muziek is voor Dick een combinatie van:
spelen voor en met het publiek,
genieten van elkaars muzikale prestaties,
het zo goed mogelijk willen musiceren en
kameraadschap op en achter de diverse podia

Henk Hoedemaker, piano 

hoedHenk krijgt exact in het midden van de vorige eeuw klassiek pianoles.
Eén keer per week, ’s morgens vroeg van half acht tot acht uur!
Bij het minder jong worden ontstaat er een behoefte aan lichtere muziek, het moment om in de middelbare schoolband te gaan spelen. Vervolgens speelt hij achtereenvolgens in drie dixielandorkesten (twee LP’s. een EP), een kwintet dat zich richt op de muziek uit het American Songbook, de Dixie Express met de Choo-Choo sisters en aansluitend de Radiotown Jazzband. Ook is Henk regelmatig te beluisteren in de Basin Street Jazzband en de Stable Roof Jazzband.
Gezien zijn brede ervaring wordt hij regelmatig gevraagd als invaller of als reserve in diverse orkesten. Henks speelstijl varieert van oude jazz en dixieland tot ‘easy listening’ pianowerk. Favorieten zijn het orkest van Alex Welsh en natuurlijk Oscar Peterson. Speciale belangstelling heeft Henk voor het uitzoeken van extra akkoordenschema’s, harmonie en arrangementen. Hij maakt hierbij gebruik van de vele voordelen van het moderne internet. Muziek maken is in de ogen van Henk een fantastische hobby en een prima manier om na zijn pensionering actief te zijn met collega-muzikanten.

Dick Klijn, banjo, gitaar

klijn Op zijn achtste komt Dick in aanraking met muziek: via zijn oudere nichtje gaat hij spelen in het mandoline-orkest ‘Jong Excelsior’ in IJmuiden. Zo’n twintig meisjes en Dick!  Hij heeft dit goed doorstaan mede dankzij de dirigent Johan B. Kok, een bekend muziekpedagoog uit de jaren vijftig. Dick heeft veel muziektheoretische kennis van hem opgestoken.
Gelukkig is de mandoline wat betreft opbouw en stemming een volle neef van de banjo zodat het toch nog goed komt met Dick! Tijdens de HBS wordt hij actief in oudestijl orkesten. Op de zondagavonden is hij veel te vinden in de jazztempel ‘De Blokhut’ in Amsterdam op de Hoogte Kadijk. Hij maakt daar al snel kennis met Herman Oppeneer, de slagwerker, een wandelende encyclopedie op het gebied van ‘classic’ jazz. Herman wordt voor Dick een alter ego op het gebied van deze muziek.
Dick maakt deel uit van de originele Limehouse Jazzband, later o.a. ook van Andor’s Jazzband, the Pink Elephants en de Stableroof Jazzband. En vanaf zomer 2018 speelt Dick in de Radiotown Jazzband!
Dick is de trotse eigenaar van een aantal bijzondere oude instrumenten: de Vega banjo uit 1921 is van Jacques Pet van de Ramblers geweest en sinds kort is hij in het bezit van een originele Leedy banjo (USA) uit 1925. Ook zijn Gibson tenorgitaar in banjostemming moet in dit verband vermeld worden!

Frits Grevink, contrabas

fritsDe fascinatie van Frits voor de grote contrabas is ontstaan in zijn kinderjaren.
Als jochie van een jaar of acht bezoekt hij met zijn ouders een optreden van een orkest waar zo’n contrabas een prominente rol speelt. Donkere tonen, stuwende ritmes, het heeft hem nooit losgelaten!  Hij moet zich behelpen met zijn blokfluit, ook van hout, maar daarmee houdt iedere vergelijking op. Rond zijn veertiende zijn de handen groot genoeg om de contrabas te leren bespelen. Van zijn spaargeld koopt hij een gebruikt exemplaar en gaat aan de slag. Eindeloos jazzplaten van de Dutch Swing College Band draaien en naspelen wat zijn grote voorbeeld Bob van Oven doet. Gelukkig krijgt hij ook klassiek les zodat hij thuis raakt in toonladders en de wondere wereld van de akkoorden.
Vanaf zijn zestiende is Frits actief in lokale bands uit het Gooi: optreden in zaaltjes, de Boerenhofstede in Laren, Bernia aan de Oudegracht in Utrecht. Ook speelt hij in die periode in het begeleidingstrio van cabaretier Sietse Dolstra en richt hij later Opa Jan’s Jazzband op. Met dit orkest wordt jarenlang opgetreden op alle bekende jazzfestivals en in vele clubs zoals Jazzland in Amsterdam.
Frits’ muzikale interesses verbreden zich in de loop der jaren; hij maakt uitstapjes naar de blues, modernere jazz en zelfs is hij tijdelijk actief in de Rock ’n Roll. Maar de Classic Jazz verdwijnt nooit uit zijn belangstelling. Veel te leuk om los te laten!  Begin deze eeuw speelt hij in de Royal Dutch Jazzband en vanaf 2013 is hij weer actief in de Radiotown Jazzband

Peter Valderpoort, slagwerk en zang

valdSinds 2014 maakt Peter Valderpoort met heel veel plezier deel uit van de Radiotown Jazzband als drummer en zanger.
Zijn “dixielandroots” krijgt hij in de jaren vijftig van de vorige eeuw mee van zijn ouders die thuis veel platen draaiden van de Dutch Swing College Band en Chris Barber. Bovendien zingt zijn moeder in die periode niet onverdienstelijk in diverse amateur jazz- en dixielandorkesten.
Peter is als drummer autodidact: eindeloos thuis oefenen op alle onderdelen van het drumstel. In zijn middelbare schooltijd heeft hij veel popmuziek en rock gespeeld in diverse schoolbandjes.
Rond zijn 22e levensjaar raakt hij geïnteresseerd in de jazz en wordt hij actief als slagwerker in dixielandbands. Hij wordt echt gegrepen door deze muziek en treedt enige malen op met Jan Morks en Wybe Buma, voormalige DSC musici. Een zeer goede leerschool! Huub Janssen, Gene Krupa en Ted Easton zijn grote voorbeelden.
Behalve een swingende drummer is Peter een uitstekende zanger met een karakteristieke stem. Soms denk je als luisteraar dat Louis Armstrong toch nog onder ons is!
Peter zingt en drumt in twee oude stijl orkesten en in een mainstream jazztrio.

logo

heyenploeg
dick
hoed
dick

frits

peter